5 zasad zdrowego życia – zmień nawyki

5 zasad zdrowego życia – zmień nawyki

zasady zdrowego życiaNiejednokrotnie na moim blogu został poruszany temat sposobów na poprawę sylwetki, jak mądrze zgubić zbędne kilogramy itp. Zawsze jednak powtarzam, że odchudzanie to proces, który musi zajść przede wszystkim w głowie. Bez zmiany nawyków na stałe nie osiągnie się długoterminowego sukcesu. Jeśli przez ostatnie kilka miesięcy czy lat żyłeś w pewien sposób i doprowadziłeś swoje ciało do pewnego stanu (nadwaga, otyłość, insulinooporność) to nie ma innej drogi, aby wrócić na dobre tory jak zmienić dotychczasowe nawyki na te zdrowe.

Poniższe rady są uniwersalne i może je stosować każda osoba bez względu na to czy jest na diecie wegańskiej, paleo czy ketogenicznej. Nie ma też znaczenia to czy borykasz się z nadwagą czy wręcz przeciwnie chcesz zbudować masę mięśniową. Poznaj tych 5 zasad zdrowego trybu życia i daj sobie czas na ich wprowadzenie. Nie odpuszczaj po pierwszym niepowodzeniu, a z czasem staną się one dla Ciebie nowym nawykiem. Wystarczy naprawdę niewiele, aby poprawić jakość swojego życia.

Pij wodę – duuużo wody

O tym jak ważne jest picie wody każdy czytał i słyszał nie raz. Co do tego nie ma wątpliwości, że woda jest ważnym elementem diety, a jej braki prowadzą do wielu problemów zdrowotnych. Począwszy od skrajnych przypadków jak odwodnienie po chociażby problemy z jelitami. Ile powinno się pić wody dziennie, aby mieć pewność, że naszemu organizmowi jej nie brakuje?

 Optymalnie jest to 45 ml na 1 kg masy ciała. 

W moim przypadku, powinnam dziennie wypijać 2 litry. Nie jest to dużo, chociaż z moich obserwacji wyniki, że większość osób ma problem z uzupełnieniem nawet mniejszych ilości. Problem tkwi w tym, że woda nie ma jakiegoś porywającego smaku. Nie to co cola, sok pomarańczowy czy inne słodkie napoje, które potrafią znikać w ciągu 5 minut. Jednak o tym, że tego typu napoje nie są zdrowe chyba pisać nie muszę? ?

Jeśli wiesz, że nie dostarczasz odpowiedniej ilości to zastanów się czy zawsze masz butelkę wody w zasięgu ręki? No właśnie, zmień to i zaprzyjaźnij się z wodą już dziś.

Dla osób, które są wiecznie głodne woda doskonale wypełni żołądek i picie jej przed posiłkiem to jeden ze sposobów na ograniczenie porcji. Dostarczanie wody w odpowiedniej ilości sprawia, że organizm jej nie magazynuje na zapas. A jak wiadomo zatrzymywanie wody w organizmie to jedna z bolączek kobiet. Podobnie jest z problemem cellulitu – słabe nawodnienie organizmu u pań widać od razu. Pamiętaj również o tym, że czasami wydaje się, że ta oponka na brzuchu to sam tłuszcz, jednak istnieje spore prawdopodobieństwo, że masz tam również zgromadzony zapas wody.

Jedz codziennie warzywa

Warzywa są doskonałym źródłem witamin, błonnika i.. wody.

Rada dla osób chcących schudnąć – dodaj do posiłku co najmniej 200 gram warzyw. Dzięki temu zwiększysz objętość dania, ale przyjmiesz mniej kalorii. W końcu w odchudzaniu chodzi w głównej mierze o ograniczenie kaloryczności.

Polecam zawsze jeść sezonowe warzywa, ponieważ są znacznie smaczniejsze. To jakie warzywa będziesz jeść nie ma większego znaczenia, oczywiście są pewnie czarne owce wśród warzyw jak chociażby kukurydza, która należy do grona najbardziej zmodyfikowanych genetycznie.

Jeśli już zdecydujesz się na dodanie warzyw do swojego codziennego menu to postaraj się, aby ich nie maltretować obróbką termiczną. Takie przegotowane brokuły nie mają już wiele wspólnego ze swoją pierwotną postacią, większość witamin zostaje w tej zielonej wodzie niestety. Dlatego szybsze i zdrowsze jest spożywanie surowych warzyw, o ile jest taka możliwość.

I na koniec kilka słów o błonniku. Warto właśnie dla niego jeść warzywa, ponieważ błonnik zarówno usprawnia pracę jelit, ale i spowalnia trawienie, w związku z tym jesteśmy na dłużej syci.

Planuj posiłki

planowanie posiłkówWiększość sytuacji kiedy sięga się po niezdrową żywność wynika z potrzeby chwili. Kiedy w ciągu dnia jesteś zabiegany to najłatwiej wejść szybko do sklepu albo baru i wziąć do ręki batonik, drożdżówkę itp. Albo wracasz po całym dniu do domu, a w lodówce pusto, wtedy najczęściej zamawia się jedzenie typu fastfood. Wszystkich tych sytuacji można uniknąć, jeśli tylko planuje się posiłki i zakupy.

Jeśli nie masz zbyt wiele czasu to po prostu przeznacz jeden wieczór (ok godziny albo i krócej) na zaplanowanie posiłków na cały tydzień. Rozpisz na kartce wszystkie śniadania, obiady i kolacje, zrób do tego listę zakupów i dzięki temu nie zaskoczy Cię już głód.

Zjesz mniej, zdrowiej i zaoszczędzisz pieniądze, bo nic tak nie opróżnia portfela jak jedzenie na mieście.

Postaw na ruch

Jakakolwiek aktywność fizyczna uprawiana regularnie jest co najmniej wskazana. Nie chodzi tylko o treningi na siłowni czy uprawianie konkretnej dyscypliny sportowej. Bycie osobą aktywną to również dokonywanie wyboru – zamiast jechać autem 2 km, idź pieszo. Piękna pogoda za oknem – idź na spacer, przejedź się rowerem. Takich codziennych aktywności jest mnóstwo, jeśli masz taką możliwość to raz dziennie zamiast windy wejdź po schodach (nawet jeśli jest to 10 piętro). Wychodź na świeże powietrze i ruszaj się, zobaczysz, że warto.

Oczywiście osoby chcące dokonać większych zmian w wyglądzie swojej sylwetki muszą włączyć już systematyczne treningi. Wtedy warto zastanowić się nad karnetem na siłowni albo wizytach na basenie. O tym jaki rodzaj treningu jest odpowiedni w przypadku redukcji tkanki tłuszczowej pisałam tutaj.

Unikaj przetworzonej żywności

Wiem, że obecnie większość osób żyje na tak wysokich obrotach, że myślenie o swoim zdrowiu jest dla nich na ostatnim miejscu. Przeważnie dopóki czujemy się dobrze to nie zastanawiamy się nad tym co jemy, jak, kiedy. Natomiast sięganie po przetworzoną żywność, gotowe posiłki to niestety prosta droga to wielu chorób i nadwagi.

Słodycze, słone przekąski, gotowe dania do odgrzania to królowie wielu stołów w Polsce. Dzięki nim szybko przytyjesz, pogorszy się stan skóry, a w trochę bardziej odległej przyszłości może dojść do zachorowania na nowotwór, cukrzyce czy insulinooporność.

Obecnie coraz ciężej jest znaleźć produkty, które nie są przetworzone. Niestety większość wędlin, serów, czy nabiał ma w sobie ulepszacze, dzięki którym pięknie wyglądają, smakują i mają termin ważności na najbliższe dekady. To jak, warto się dwa razy zastanowić zanim sięgniesz po takiego gotowca?

Te zasady są jednocześnie proste i trudne. Wymagają na początki pewnej dyscypliny, ale kiedy wejdą w krew to poczujesz różnice w jakości życia. Pamiętaj, że jeśli te rady są dla Ciebie zupełnie obce to nie rzucaj się na głęboką wodę, wprowadzaj je stopniowo do swojego życia. Jak zawsze trzymam kciuki za każdego kto zaczyna właśnie swoją drogę, powodzenia!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *